11/2/10

ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ "ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ" ΣΤΟ ΔΗΜ. ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ 9/2/2010

ΑΡΙΣΤΕΡΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ ΒΥΡΩΝΑ

ΑΝΤΙΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ

ΠΡΟΩΘΕΙ ΚΤΥΠΗΜΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ, ΕΜΠΕΔΩΣΗ ΤΗΣ ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑΣ, ΑΥΞΗΣΗ ΤΗΣ ΕΜΜΕΣΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ.

Το σχέδιο «Καλλικράτης» της κυβέρνησης, όπως παρουσιάζεται στο κείμενο διαβούλευσης για τη νέα δομή της δημόσιας διοίκησης, αποτελεί όπως γράφεται και στην εισαγωγή μια «δομική αλλαγή για τη ριζική ανασύνταξη του κράτους». Ενός κράτους που μέσα στο καπιταλιστικό σύστημα συγκροτείται με δομές, νόμους και μηχανισμούς για τη διατήρηση και επιβολή του δίκαιου των ισχυρών του χρήματος και της εξουσίας τους.
Με αυτήν τη νέα δομική αναδιάρθρωση στη συγκρότηση των οργάνων του κράτους επιδιώκεται η αναγκαία προσαρμογή του στις εξελίξεις (καπιταλιστική παγκοσμιοποίηση, κρίση) και στα δεδομένα που δημιουργεί η ένταξη στην Ευρωπαϊκή Ένωση (όπως δηλώνεται και στο α΄ μέρος για «αποτελεσματικότερη συμμετοχή στα ευρωπαϊκά όργανα» και «εναρμόνιση στο νομικό και πολιτικό πολιτισμό της Ε.Ε.»).
Μέχρι τώρα οι δήμοι με βάση το νομοθετικό πλαίσιο λειτουργίας τους, το νέο Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων και την ένταξή τους στους μηχανισμούς εξουσίας δεν λειτουργούν ως λαϊκοί θεσμοί, ούτε εκφράζουν τις ανάγκες και τα δικαιώματά των κατοίκων. Απέχουν από το να είναι αυτό που λέει ο τίτλος τους, δηλαδή τοπική αυτοδιοίκηση. Παρά αυτή την πραγματικότητα η νέα πρόταση για την «αυτοδιοίκηση και την αποκεντρωμένη διοίκηση», όπως περιγράφεται με τις κεντρικές κατευθύνσεις, τους στόχους και τις όποιες συγκεκριμένες δομές της, οι οποίες παρουσιάζονται με πρόχειρο, ασαφή τρόπο και ανεπάρκειες, μας βρίσκει ριζικά αντίθετους για τους παρακάτω λόγους:

1. Παρότι επικαλείται τον πολίτη και την εξυπηρέτηση των αναγκών του, είναι εμφανές από όλο το κείμενο ότι η κρατική παρέμβαση προσανατολίζεται σε ακόμα μεγαλύτερες διευκολύνσεις στην αναδιανομή του δημόσιου χρήματος και της δημόσιας περιουσίας υπέρ του κεφαλαίου. Στους σκοπούς τους δηλώνεται η «αμεσότερη διασύνδεση με τις επιχειρήσεις», «αυτοδιοίκηση-κλειδί στην αλλαγή του αναπτυξιακού μοντέλου της χώρας», περί «αποδοτικότητας και διοίκησης ανθρώπινων πόρων», η επέκταση των Συμπράξεων Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), η συμμετοχή της «τοπ. αυτοδιοίκησης» στη λεγόμενη πράσινη ανάπτυξη, που αποτελεί νέο πεδίο κερδοφορίας του κεφαλαίου. Ενώ, η διευκόλυνση στη διαχείριση των ΠΕΠ, του ΕΣΠΑ, του «ΕΛΛΑΔΑ» δηλαδή μεγάλων κονδυλίων (που είτε είναι κοινοτικοί είτε εθνικοί πόροι αποτελούν χρήματα των εργαζόμενων) είναι φανερό ότι ευννοεί τη μεγαλύτερη αυθαιρεσία και αδιαφάνεια στη διαπλοκή με το μεγάλο κεφάλαιο. Η ιδιωτικοποίηση των δήμων προ των πυλών.

2. Παρότι επικαλείται την αποκέντρωση δημιουργούνται πιο ισχυροί μηχανισμοί κρατικής εξουσίας με τις 7 γενικές διοικήσεις, τις 13 περιφερειακές αυτοδιοικήσεις και τους 370 δήμους. Άρα ισχυροποίηση και μεγαλύτερος συγκεντρωτισμός και θωράκιση των δομών του κράτους με τις συνενώσεις των δήμων και το όλο πλαίσιο λειτουργίας και αρμοδιοτήτων για την εφαρμογή της κεντρικής πολιτικής.

3. Παρότι επικαλείται τη διευκόλυνση του πολίτη, επιχειρείται η απαλλαγή του κεντρικού κράτους από την ευθύνη για παροχή δωρεάν υπηρεσιών υγείας, παιδείας, πρόνοιας, μεταφορών, υποδομών, κ.α.. Μεταβιβάζονται οι αρμοδιότητες στους δήμους και στις περιφέρειες οι οποίοι για να τις εκπληρώσουν θα έχουν το δικαίωμα εξασφάλισης πόρων με διάφορους τρόπους (αύξηση φορολογίας, απεύθυνση-συνεργασία με ιδιωτικές επιχειρήσεις, πώληση-εκμετάλλευση περιουσίας, κ.α.). Αυτή η λειτουργία θα γίνεται με ανταποδοτικά-ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Άρα, είτε την μείωση της ποιότητάς τους ή την περικοπή τους όταν δεν υπάρχουν πόροι, είτε το χαράτσωμα των κατοίκων προκειμένου να έχουν τις αντίστοιχες παροχές, είτε διαφορετικές ταχύτητες στην ποιότητα των υπηρεσιών ανάλογα με την οικονομική κατάσταση των κατοίκων του κάθε δήμου.

4. Στο όνομα της ανάληψης δημοσιονομικών ευθυνών από τους δήμους δηλώνεται ότι αυτοί πρέπει να έχουν «οικονομική αυτοτέλεια» και παρά την μεταφορά αρμοδιοτήτων δεν υπάρχουν δεσμεύσεις για χρηματοδότηση τους από τον κρατικό προϋπολογισμό. Επιδιώκεται, όπως αναφέρεται και στο Πρόγραμμα Σταθερότητας, η νέα διάρθρωση «να εξυπηρετήσει τη δημοσιονομική ανάταξη», δηλαδή, το έλλειμα του προϋπολογισμού να μεταφερθεί στους ΟΤΑ. Για αυτό δηλώνεται καθαρά ότι οι ΟΤΑ θα πρέπει να έχουν ίδιους επαρκείς οικονομικούς πόρους, σύνδεση με τον ΦΠΑ, άρα πιθανή αύξησή του, τον ΦΑΠ. Σαφές ότι θα έχουμε και νέα φορομπηξία μέσω των δήμων.

5. Παρότι επικαλείται τη δημοκρατική συμμετοχή των πολιτών παραμένει μακριά από την ανάδειξη της θέλησης τους, του σεβασμού στις θέσεις τους και το να λαμβάνεται υπόψη η γνώμη των συλλογικοτήτων τους. Αντί αυτού πλασάρεται η εικονική δημοκρατία των συμβουλίων διαβούλευσης με οργανώσεις εργοδοτών, μη κυβερνητικές οργανώσεις, κ.α.

6. Διατηρεί ως εκλογικό σύστημα την ενισχυμένη αναλογική, αποκλείοντας μικρές δυνάμεις από την αντιπροσώπευση. Και λόγω της διεύρυνσης του εκλογικού σώματος η σύνθεση των οργάνων «προσαρμόζεται» με την αντίστοιχη της κεντρικής πολιτικής εκπροσώπησης, ενδυναμώνοντας τεχνητά την επιρροή των αστικών κομμάτων. Διατηρείται σε βάρος του δημοτικού συμβουλίου ο καθοριστικός χαρακτήρας της μη αντιπροσωπευτικής δημαρχιακής επιτροπής. Η λειτουργία του Δήμου είναι και παραμένει αντιδημοκρατική και δημαρχοκεντρική. Ο τρόπος που λειτουργεί και αποφασίζει το Δημοτικό Συμβούλιο βρίσκεται μακριά από τον πολίτη.

Για όλους τους παραπάνω σοβαρούς λόγους, θεωρούμε ότι άλλες δευτερεύουσες πλευρές, όπως η υποχρεωτική ανάρτηση των πράξεων και αποφάσεων, που «εκσυγχρονίζουν» τη λειτουργία των δήμων απέναντι στην ακραία αδιαφάνεια και τα στεγανά, με τα οποία λειτουργούν σήμερα οι δήμοι μαζί και ο δήμος Βύρωνα, δεν αλλάζουν τη συνολική αντιδραστική ουσία του σχεδίου «Καλλικράτης».

Για την Αριστερή Παρέμβαση Πολιτών Βύρωνα οι όποιες αλλαγές στους θεσμούς του κράτους μέσα στο καπιταλιστικό σύστημα θα μπορούσαν να επιβληθούν, με την πάλη των εργαζόμενων, για περιορισμό της κρατικής αυθαιρεσίας.
Εμείς θα αγωνιστούμε για τα παρακάτω, με την επίγνωση ότι αυτά τα μέτρα με μεμονωμένη εφαρμογή τους μπορούν μόνο να αμβλύνουν τις συνέπειες της αστικής πολιτικής και όχι να την αλλάξουν:

-Όχι στη λειτουργία του δήμου με επιχειρηματικά-ιδιωτικονομικά και ανταποδοτικά κριτήρια. Κοινωνική πολιτική για ανακούφιση των ασθενέστερων κοινωνικών ομάδων. Δωρεάν υπηρεσίες πρόνοιας, πολιτισμού, αθλητισμού. Έργα υποδομών που εξυπηρετούν τις κοινωνικές ανάγκες και είναι συμβατά με την φύση και όχι για ενίσχυση της κερδοφορίας των επιχειρήσεων. Είμαστε αντίθετοι στην «μεταφορά αρμοδιοτήτων» που αφορούν δικαιώματα, όπως η εκπαίδευση, η υγεία κλπ στους Δήμους, γιατί γίνεται δρόμος για την ανάπτυξη της ταξικής διαφοροποίησης ανάμεσα στους πλούσιους και τους φτωχούς Δήμους.
- Λειτουργία του δήμου με δημοκρατικές και διαφανείς διαδικασίες και εργατικό-κοινωνικό έλεγχο.
- Όχι σε Συμπράξεις Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), που παραδίδουν τις κοινωφελείς λειτουργίες των Δήμων στους ιδιώτες. Όχι στις παραχωρήσεις δημόσιας περιουσίας σε ιδιωτικά συμφέροντα. Όχι σε εθνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα και χρηματοδοτήσεις που προωθούν την ευέλικτη απασχόληση και την κερδοφορία-ανταποδοτικότητα, την καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος και είναι σε βάρος των κοινωνικών αναγκών.
- Όχι σε κατασταλτικό ρόλο των Δήμων με τη δημοτική αστυνομία και άλλες μορφές, όπως ο θεσμός εθελοντικής φύλαξης.
- Όχι σε λειτουργία δημοτικών επιχειρήσεων και ένταξη όλων των Νομικών Προσώπων στους δήμους. Μόνιμη και σταθερή δουλειά για όλους τους εργαζόμενους σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα.
- Γενναία επιχορήγηση από τον κρατικό προϋπολογισμό και άμεση επιστροφή στους ΟΤΑ των κονδυλίων που έχουν παρακρατήσει οι κυβερνήσεις. Αυξημένη φορολογία στις μεγάλες επιχειρήσεις και στη μεγάλη ακίνητη περιουσία. Καμία σύνδεση με των εσόδων της Τ.Α. με ΦΠΑ και ΦΑΠ. Κατάργηση του τέλους ακίνητης περιουσίας για τους δημότες με πρώτη κατοικία μέχρι 120m2. Μείωση -κατάργηση των δημοτικών φόρων-τελών για τους εργαζόμενους χαμηλών εισοδημάτων.
- Ανάδειξη του Δημοτικού Συμβουλίου με απλή αναλογική από την πρώτη Κυριακή. Είμαστε αντίθετοι στο να δίνονται τα 3/5 των αιρετών σε όποιον συγκεντρώνει το 50%+1 και στο δημαρχοκεντρικό μοντέλο που ενισχύει την αντιδημοκρατική θωράκιση και οδηγεί τους δήμους στην καταστροφική λογική της δικομματικής εναλλαγής. Έμμεση εκλογή του δημάρχου, ώστε να είναι ανακλητός και απλό εκτελεστικό όργανο, με περιστολή των υπερεξουσιών του. Δικαίωμα συμμετοχής στις εκλογές και μεμονωμένων υποψήφιων ή κινήσεων που δεν έχουν πλήρες ψηφοδέλτιο. Δικαίωμα ψήφου σε όλους τους κατοίκους και τους μετανάστες.
- Θεσμοθέτηση λαϊκών συνελεύσεων των κατοίκων σε κάθε συνοικία-γειτονιά με τακτική λειτουργία και καθοριστική γνώμη για τα ζητήματα που τους αφορούν. Λειτουργία εκλεγμένων συνοικιακών συμβουλίων σε κάθε συνοικία-γειτονιά με ουσιαστικές αρμοδιότητες, με συμμετοχή στα δημοτικά συμβούλια και δικαίωμα βέτο στις αποφάσεις που αφορούν τη συνοικία. Συμμετοχή των πολιτών στα κέντρα λήψης αποφάσεων μέσα από διαδικασίες άμεσης δημοκρατίας. Τακτικά δημοψηφίσματα για όλα τα μεγάλα ζητήματα. Ισότιμη έκφραση όλων των απόψεων και σεβασμό στα διαφορετικά θρησκευτικά και πολιτιστικά πιστεύω του καθένα. Λαϊκός και εργατικός έλεγχος στη λειτουργία του Δήμου.

ΦΛΕΒΑΡΗΣ 2010